Ξεχνάς, Αντώνη

Αφορμή για τούτη την ανάρτηση στάθηκε το κείμενο του κ. Αντώνη Δαρζέντα που έχει τη μορφή ανοιχτής επιστολής στον Γιάννη Αντετοκούνμπο, σχετικά με τις δηλώσεις του στο ντοκιμαντέρ «Bleacher Report» . Οι δηλώσεις αυτές του Γιάννη, όπως ίσως θα γνωρίζουν οι περισσότεροι, προκάλεσαν τα ακραία, εμετικά ρατσιστικά σχόλια του καθηγητή του ΕΚΠΑ, Κωνσταντίνου Καλέμη στο Twitter, σχόλια τα οποία του κόστισαν την θέση του Συντονιστή Εκπαίδευσης Προσφύγων του Κέντρου Φιλοξενίας Προσφύγων Μαλακάσας, που ένας Θεός μόνο ξέρει πώς κατείχε.

Σκόπιμα είχα αποφασίσει να μην σχολιάσω το θέμα, γιατί έσπευσαν πολλοί να το πράξουν, με διάφορους τρόπους και σε όλη την πιθανή κλίμακα. Από πού να το πιάσει κανείς, άλλωστε; Από την απόδειξη για το πόσο μικρόνους είναι ένας ρατσιστής (ακόμα και ακαδημαϊκός) όταν δεν αντιλαμβάνεται ότι τέτοια δημόσια σχόλια θα έβλαπταν καταρχήν τον ίδιο και θα του κόστιζαν τη θέση του; Ο κ. Καλέμης υποθέτω ότι ως Συντονιστής Εκπαίδευσης Προσφύγων θα πρέπει να θεωρούσε εαυτόν κάτι σαν θηριοδαμαστή που εκπαίδευε μαϊμούδες. Ακόμα χειρότερα, δεν κατάλαβε ότι ο Γιάννης μίλησε για ρατσισμό στην Ελλάδα (που υφίσταται παράλληλα με ανθρώπους που τον στήριξαν και τον βοήθησαν, όπως φροντίζει κάθε στιγμή να λέει ο ίδιος) και πως με τις δηλώσεις του το επιβεβαίωσε κατά 1500%. Διότι αν ο καθηγητής Καλέμης που έχει βγάλει και δύο-τρία πανεπιστήμια μπορεί να είναι τόσο απερίφραστα ρατσιστής και μισάνθρωπος, τι να πει ο Χ ή ο Ψ μέσος άνθρωπος που δεν έχει καν το θεωρητικό όπλο της μόρφωσης στα χέρια του για να ανοίξει τους ορίζοντές του;

Φυσικά, στην πραγματικότητα τα πτυχία δεν σε κάνουν άνθρωπο. Ας μην ξεχνάμε ότι το ναζιστικό καθεστώς είχε πολλούς μορφωμένους ανθρώπους στις τάξεις του.

Αυτό που με έσπρωξε σε αυτή την ανάρτηση-απάντηση είναι, όπως είπα, το άρθρο του Αντώνη Δαρζέντα στην Athens Voice, το οποίο παρόλο που πλέκει το εγκώμιο του Γιάννη Αντετοκούνμπο, φρόντίζει να τον… επαναφέρει στην τάξη θυμίζοντάς του την Ιστορία του.

Αλλά ξέχασες, Γιάννη, την ιστορία του τόπου σου. Ή ίσως παρασυρμένος από τη μόδα της εποχής την ξέχασες.

Αγαπητέ Αντώνη, καλά τα γράφεις για την Τουρκοκρατία και όσα πέρασε ο λαός μας κατά την διάρκειά της. Μπορεί να μην ήμασταν σκλάβοι με την απόλυτη έννοια που ήταν οι μαύροι στις φυτείες του Νότου της Αμερικής, αλλά σίγουρα ήμασταν υπόδουλοι επί τέσσερις αιώνες. Τέσσερις αιώνες κατά τους οποίους η Ευρώπη γνώρισε πρωτοφανή πρόοδο χάρη, σε μεγάλο βαθμό, στα φώτα που έλαβε από τον ελληνικό πολιτισμό. Και από τότε πασχίζουμε να προλάβουμε, να κατανοήσουμε το νόημα όλων αυτών των πραγμάτων, του Διαφωτισμού, του ουμανισμού, έννοιες οι οποίες προφανώς είναι εκ διαμέτρου αντίθετες με εκείνες της εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο και του ρατσισμού για τον οποίο τόλμησε να μιλήσει ο Γιάννης.

Ξέχασες, του λες, την ιστορία του τόπου σου, λες και η Τουρκοκρατία μπορεί να μας δώσει συγχωροχάρτι για τα πάντα. Ναι, εξηγεί πολλά για την πορεία της σύγχρονης ελληνικής δημοκρατίας, ασφαλώς. Αλλά όχι τον ρατσισμό. Ο οποίος υπάρχει, όπως παραδέχεσαι και συ, και για τον οποίο οφείλουμε να μιλάμε και δεν μπορούμε να ζητάμε από όσους τον έχουν βιώσει να σιωπούν.

Το σημαντικότερο, όμως, είναι ότι εσύ ξεχνάς, Αντώνη, τη σύγχρονη ιστορία του τόπου σου. Ή, σκόπιμα, την παραβλέπεις. Γιατί μπορεί να μην είχαμε φυτείες με μαύρους τον 19ο αιώνα, αλλά έχουμε τώρα Μανωλάδες και διάφορα παραπήγματα σε κάθε γωνιά της χώρας, όπου μετανάστες και πρόσφυγες δουλεύουν για ψίχουλα για να κερδίζουν άλλοι.

Και, όχι, αυτά δεν είναι… αρχαία ιστορία του 2013, αλλά η πυρκαγιά που έκαψε αγρόκτημα με παραπήγματα το 2018 έδειξε ότι τίποτα δεν έχει αλλάξει στο μεταξύ. Παρά το εμπάργκο του κόσμου και παρά τις διαμαρτυρίες. Γράφεις «εσείς παραβιάσατε σύνορα, εσείς ήρθατε σε μια χώρα που δεν σας φώναξε και δεν ήθελε να εκμεταλλευθεί κανέναν». Ναι, δεν ήθελε η Ελλάδα να εκμεταλλευθεί κανέναν, αλλά το έκανε.

Ξεχνάς, Αντώνη, τι έγινε την δεκαετία του ’90, όταν οι «βρωμεροί και άθλιοι εγκληματίες» Αλβανοί πέρασαν τα σύνορα, δούλεψαν για ένα κομμάτι ψωμί, έκαναν τις δουλειές που δεν ήθελαν να κάνουν οι Έλληνες και όσοι από αυτούς νομιμοποιήθηκαν έδωσαν παράταση ζωής σε ένα ημιθανές ασφαλιστικό σύστημα.

Ξεχνάς, Αντώνη, ότι άνθρωποι σαν τον Γιάννη, αλλά και άλλοι, διαφορετικών αποχρώσεων είναι ακόμα και σήμερα θύματα εκμετάλλευσης σε «σκοτεινές» γωνιές της χώρας σαν την Μανωλάδα ή σε κολαστήρια, όπως η Μόρια, όπου φυτοζοούν επειδή γύρω τους περιστρέφονται οικονομικά συμφέροντα και πολιτικές σκοπιμότητες με τις οποίες καμία σχέση δεν έχουν.

Κανείς δεν τους ζήτησε να έρθουν, σίγουρα, πολλοί όμως τους εκμεταλλεύτηκαν, τους λοιδώρησαν, τους χτύπησαν, τους σκότωσαν. Και, όπως παραδέχεσαι, και μεις το ίδιο θα κάναμε στη θέση τους, αν είμασταν φτωχοί και απελπισμένοι. Όπως και το κάναμε, τότε, στην Αυστραλία, στη Γερμανία, στο Βέλγιο, στην Αμερική. Όπου, όπως γίνεται πάντοτε, ορισμένοι στράφηκαν στην παρανομία και οδήγησαν και τους υπόλοιπους να πάρουν τη «ρετσινιά» του βρωμο-Έλληνα. Βλέπεις, φίλε Αντώνη, το πρώτο συνθετικό είναι σταθερό, το δεύτερο αλλάζει αναλόγως με την εποχή, τη χώρα, το χρώμα.

Είναι όλα αυτά τα οποία «άνθρωποι» όπως ο κ. Καλέμης φροντίζουν να ξεχνούν. Και φαίνεται ότι τα ξέχασες και συ. Ιστορία του τόπου, Αντώνη, δεν είναι μόνο η Τουρκοκρατία ή τα αρχαία χρόνια. Ιστορία μας είναι και όσα έγιναν πριν από έναν αιώνα και όσα έγιναν το ’90, το ’13 και αυτή τη στιγμή που μιλάμε. Και δεν πρέπει να το ξεχνάς.

7 comments on “Ξεχνάς, Αντώνη

  1. Ο/Η Giannis Pit λέει:

    «Athens Voice»!
    Μάλιστα! Δεν αξίζει να σχολιάσει κανείς Νίκο μου για το συγκεκριμένο χώρο. Σε όλη την «πιάτσα» είναι γνωστές οι κρύπτο έως ανοιχτές φασιστικές της θέσεις και προσεγγίσεις.Χώρος αναπαραγωγής τέτοιων απόψεων με έμμεσο δόλιο ή και ανοιχτό τρόπο. Συνεπώς τι να ασχοληθούμε τώρα.

    Κατά δεύτερο, εκείνο που θέλω να ρωτήσω είναι το εξής:
    Το άτομο αυτό που καταλαμβάνει θέση «καθηγητού» στο Πανεπιστήμιο εξακολουθεί και βρίσκεται στη θέση του; Φυσικά! Άρα πληρώνεται από ΕΜΑΣ! Από το Λαό καθότι δημόσιος υπάληλος! Δηλαδή, με λίγα λόγια, εμείς πληρώνουμε φόρους, για να βρίσκεται αυτό το άτομο ως φορέας τέτοιων απόψεων στην εκπαιδευτική κοινότητα. Πάρα πολύ ενδιαφέρον πραγματικά!
    Θα μου πεις γιατί το λες. Έτσι απλά να κατανοήσουμε τι συμβαίνει.

    Την καλησπέρα μου Νίκο. Συγκράτησα με προσοχή τα ερωτήματά σου και το άρθρο σου αγαπητέ φίλε.

    • Ο/Η Nikos P. λέει:

      Όχι Γιάννη, ευτυχώς τον έστειλαν σπίτι του. Όσο για την AV, ναι είναι γνωστό το φάσμα στο οποίο κινείται, του καθωσπρέπει ακραίου νεοφιλελευθερισμού και για αυτό ακριβώς έπαθαν αυτό το βραχυκύκλωμα. Γιατί βλέπεις, ο Γιάννης είναι ακριβώς το poster boy αυτού που πρεσβεύει αυτή η ιδεολογία, δηλαδή του ανθρώπου που τα καταφέρνει μόνος του ουσιαστικά να φτάσει στην κορυφή, παρά τις δυσκολίες. Χωρίς βοήθεια από το κράτος που τόσο μισούν. Άρα προφανώς δεν μπορούν να τον κράξουν ανοιχτά, αλλά μπορούν να του υποδείξουν «τη θέση του» ως «προνομιούχου» μετανάστη που έκανε την τύχη του στην Ελλάδα και δεν δικαιούται να μιλά για τα κακώς κείμενα. Όσο και να χρυσώσουν το χάπι, όμως, θα πρέπει να τους υπενθυμίζουμε ότι δεν είμαστε όλοι τόσο αδαείς ώστε να καταπίνουμε ό,τι μας σερβίρουν, ειδικά αν στερείται τόσο ξεκάθαρα οποιασδήποτε λογικής βάσης.

      • Ο/Η Giannis Pit λέει:

        Κρατώ με μεγάλη χαρά και συστράτευση το κλείσιμό σου. Όσο μελάνι και να προσπαθήσουν να ρίξουν Νίκο μου, πρέπει να τους ξεσκεπάζουμε κάθε φορά. Κυρίως για τους ανθρώπους που κινδυνεύουν να τους πλανέψουν. Καλησπέρα φίλε μου και καλή δύναμη.

  2. Ο/Η maniaspirit λέει:

    Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά. Γιατί όποιος/οια γεννιέται στην Ελλάδα δεν αποκτά αυτόματα την ελληνική ιθαγένεια? Μήπως από κει ξεκινά ένα βασικό συστατικό σοβινισμού που εύκολα μεταβάλλεται σε ρατσισμό στην Ελλάδα? Ο Γιάννης μέχρι τα 18 του δεν ήταν πολίτης καμιάς χώρας ! Ούτε της Ελλάδας ούτε την Νιγηρίας.
    Ο Αντώνης μάλλον αναφέρεται στην ηθική-πολιτισμική, η οποία έχει σχέση με τον πολιτισμό που προέρχεται από την οικογένεια του και τις αρχές με τις οποίες μεγαλώνει ένα παιδί.
    Δεν έχω διαβάσει το άρθρο, αλλά να θυμίσω στον Αντώνη πως οι γονείς του Γιάννη ήταν αθλητές, με αθλητικό πνεύμα (σε ποια χώρα είπαμε πως είναι αρχαίο χαρακτηριστικό? χαχαχα) και σύμφωνα με αυτό και τις αρχές του μεγάλωσαν όλα τα παιδιά τους 🙂
    Αυτάαααα
    Οσο για τον Καλέμη, τι να πω… δίκαια έχασε την θέση του. Η μικρή ξανθιά θεά έως και πετάει από τη χαρά της γιατί ξεριζώθηκε όπως φαίνεται ένα μεγάλο κ@θίκι του συστημικού ρατσισμού στην Ελλάδα 🙂 Ναι ναι Νίκο μου θα την μαλώσω για την λέξη που είπε!

    ουφ τι μου κάνεις βρε Νίκο, θα πρέπει να διαβάσω και τι είπε ο Γιάννης και τι έγραψα ο Αντώνης χαχαχαχαα

  3. Ο/Η maniaspirit λέει:

    οκ το διάβασα το άρθρο του Αντώνη, μας θυμίζει πως ο Γιάννης δεν είχε ιθαγένεια καμιά μέχρι τα 18.
    Κάπου στη συνέχεια μπερδεύεται βέβαια και τα κάνει όλα σαλάτα προκειμένου να γράψει κάτι και τέλος πάντων, ανούσιο το άρθρο του Αντώνη με έναν έξυπνο μόνο τίτλο.
    🙂 φιλί

    • Ο/Η Nikos P. λέει:

      Ακριβώς, εντελώς ανούσιο και αυτοαναιρούμενο. Σε αγαπάμε Γιάννη, αλλά θα σε αγαπάμε περισσότερο αν δεν μιλάς για τον ρατσισμό που ξέρουμε ότι υπάρχει στην Ελλάδα, αλλά επειδή ήμασταν και μεις σκλάβοι μέχρι πριν 200 χρόνια δεν θα έπρεπε να υπάρχει, οπότε ας μη μιλάμε για αυτόν.

      Αν ζούσαμε σε καρτούν ή σε παλιά ασπρόμαυρη κωμωδία κάπου εδώ θα περνούσε κάποιος και θα του κολλούσε μια τούρτα στα μούτρα να συνέλθει. Επειδή δεν μπορώ να το κάνω αυτό, όμως, έγραψα αυτή την ανάρτηση.

Σχολιάστε