Η ελευθερία της επιλογής

https://nb.bbend.net/media/news/2021/08/27/1227280/main/aris-servetalis-man-of-god.jpg

Η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι για μένα ήταν το θέμα που δημιουργήθηκε με τον Άρη Σερβετάλη. Όχι τόσο για το ότι αρνείται να συνεχίσει τις παραστάσεις για αμιγώς εμβολιασμένο κοινό, καθώς όπως φαίνεται είχε προειδοποιήσει την παραγωγή για αυτό από το καλοκαίρι, ως όφειλε, αλλά για τις δηλώσεις του μετά το σάλο που ακολούθησε.

«Αδυνατώ να μετέχω σε ένα «πιστοποιημένο» ντάνιασμα ανθρώπων. Κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός και έχει δημιουργηθεί από τον Θεό με την ελευθερία ακόμη και να τον αρνηθεί. Δεν είμαστε αγέλη. Είμαστε άνθρωποι που αγωνιζόμαστε να φανερώσουμε το πρόσωπό μας. Ένα πρόσωπο μοναδικό, ξεχωριστό. Είμαστε μία κοινωνία προσώπων, όχι αγέλη που διαχωρίζεται σε εμβολιασμένους και μη».

Άκου, φίλε Άρη. Οι αγέλες δεν εμβολιάζονται. Τα εμβόλια είναι ανθρώπινη εφεύρεση, όπως άλλωστε είναι και τα φάρμακα. Στη φύση ένα άρρωστο ζώο συχνά θα φύγει μόνο του από την αγέλη για να πάει να πεθάνει ώστε να μην την επιβαρύνει. Οι άνθρωποι χρησιμοποιούν την Ιατρική εδώ και χιλιάδες χρόνια για να προσπαθούν να σώσουν άλλους ανθρώπους από αυτή τη μοίρα και είναι ένας από τους βασικούς λόγους για τους οποίους διαφέρουμε από τα άλλα ζώα.

Δυστυχώς, ο όρος «ανοσία της αγέλης» έχει αποδειχθεί εξαιρετικά ατυχής και οδηγεί σε λάθος συμπεράσματα. Στη Φύση, ανοσία της αγέλης σημαίνει ότι μια ασθένεια θα εξοντώσει έναν αριθμό ζώων, ενδεχομένως και σχεδόν όλα και αυτά που θα επιβιώσουν θα έχουν μεγαλύτερη αντοχή σε αυτόν τον νέο εχθρό, την οποία θα περάσουν γονιδιακά στους απογόνους τους. Είναι ο τρόπος με τον οποίο λειτουργεί η εξέλιξη. Είναι και ο λόγος για τον οποίο οι ευρωπαίοι αποικιοκράτες εξάλειψαν, άθελά τους στην περίπτωση αυτή, ολόκληρους πληθυσμούς ιθαγενών οι οποίοι δεν είχαν εκτεθεί ποτέ σε ασθένειες που υπήρχαν στην Ευρώπη για αιώνες.

Σε διαβεβαιώ ότι και οι άτυχοι αυτοί ιθαγενείς είχαν ανοσοποιητικό σύστημα, όπως όλοι μας, το οποίο όμως δεν είχε «μάθει» γενετικά να αντιστέκεται σε κοινές για εμάς ασθένειες, όπως η ευλογιά, η ιλαρά και η γρίπη. Τελικά, οι ιθαγενείς απέκτησαν την πολυπόθητη ανοσία της αγέλης. Για να το καταφέρουν αυτό, όμως, πέθαναν εκατομμύρια. Η ευλογιά μόνο, το «δώρο» του Κορτές που σκότωσε κάποτε 3 εκατομμύρια Αζτέκους, επίσημα εξαλείφθηκε μόλις το 1980. Ο λόγος; Μια μαζική καμπάνια εμβολιασμών που ξεκίνησε το 1958 και ολοκληρώθηκε το 1977. Η μάχη με την ευλογιά κράτησε αιώνες, με τις πρώτες προσπάθειες δημιουργίας ανοσίας να ξεκινούν από την Κίνα του 17ου αιώνα.

Χρειάστηκε, ωστόσο, η ανάπτυξη ενός εξελιγμένου εμβολίου και η μαζική χρήση του επί χρόνια για να εξαφανιστεί η ασθένεια αυτή. Και τα εμβόλια, όπως και όλες οι υπόλοιπες τεχνολογίες, εξελίσσονται συνεχώς.

Αν, παρόλα αυτά, κάποιος δεν επιθυμεί να κάνει ένα εμβόλιο, αυτό είναι επιλογή του. Η ελευθερία της επιλογής είναι σεβαστή. Ωστόσο, οποιαδήποτε επιλογή κάνουμε έχει και συνέπειες. Στη συγκεκριμένη περίπτωση ο ανεμβολίαστος πρέπει να ξέρει ότι δεν θα μπορεί να πάει σε κλειστούς χώρους με συνωστισμό, όπως θέατρα, εστιατόρια ή κινηματογράφους. Κανονικά ο περιορισμός θα έπρεπε να ισχύει και για τις εκκλησίες, αλλά δυστυχώς το θέμα εκεί γίνεται αυτομάτως πολιτικό, οπότε καμία κυβέρνηση δεν θα το αγγίξει.

Αυτό μας φέρνει στο εκπληκτικό επιχείρημα του κ. Λαζόπουλου, που προσπάθησε να υπερασπιστεί τον Σερβετάλη, λέγοντας ότι όλοι, εμβολιασμένοι και μη, χρησιμοποιούμε μέσα μεταφοράς και πάμε στο κρεοπωλείο, άρα θα έπρεπε να πηγαίνουμε και θέατρο. Τα μέσα μεταφοράς είναι άλλη μια γκρίζα ζώνη: δεδομένου ότι μεγάλο ποσοστό επιβατών τα χρησιμοποιεί για τη δουλειά του, μια ενδεχόμενη απαγόρευση θα συνιστούσε έμμεσο εκβιασμό για εμβολιασμό για πολλούς συμπολίτες μας. Ας το βάλουμε λοιπόν και αυτό στην άκρη. Αν πιστεύει κανείς ότι τα ψώνια που κάνουμε μπαίνοντας σε ένα κρεοπωλείο με μονοψήφιο αριθμό ατόμων για λίγα λεπτά ισοδυναμεί με την παρακολούθηση μιας παράστασης επί τουλάχιστον μία ώρα, καθισμένος δίπλα σε δεκάδες άλλους, τότε θα πρέπει να αμφιβάλλουμε πολύ σοβαρά για τη λογική του.

Μακάρι ο Λαζόπουλος και ο Σερβετάλης να ήταν οι μόνοι που λένε παράλογα πράγματα μέσα στην κατάσταση που ζούμε σήμερα. Ο σκοπός μου δεν είναι η προσωπική επίθεση και το πρόβλημα δεν οφείλεται σε αυτούς. Αν εξαιρέσουμε τα μικρά παιδιά και ανθρώπους με θέματα υγείας τα οποία όντως καθιστούν το εμβόλιο πιθανώς επιβλαβές για αυτούς, το υπόλοιπο μέρος των περίπου τεσσάρων εκατομμυρίων που δεν έχει εμβολιαστεί δεν έχει πραγματική δικαιολογία. Έχει, όμως, δικαίωμα στην άρνηση. Αυτό που ορισμένοι δεν αντιλαμβάνονται είναι ότι η άρνηση αυτή έχει συνέπειες. Και οι συνέπειες αυτές δεν είναι τιμωρητικές ή αποτρεπτικές, όπως στην περίπτωση ενός αντιρρησία συνείδησης, αλλά πρωτίστως πρακτικές. Το κράτος οφείλει να προστατεύει τους πολίτες του, είτε τον ένα από τον άλλο είτε ακόμα και από τον ίδιο τους τον εαυτό.

Είναι ακριβώς ο λόγος για τον οποίο στις περισσότερες ανεπτυγμένες χώρες υπάρχουν περιορισμοί στην οπλοκατοχή. Οι Αμερικάνοι, δυστυχώς, θεωρούν ότι αυτή είναι αναπόσπαστο δικαίωμα που κατοχυρώνεται από το Σύνταγμά τους και το τίμημα που πληρώνουν για αυτό μετράται σε χιλιάδες ανθρωποκτονίες κάθε χρόνο, ακόμα και μέσα στα σχολεία. Το 2018 σημειώθηκαν 38.390 θάνατοι από όπλα στις ΗΠΑ, εκ των οποίων πάνω από τους μισούς ήταν αυτοκτονίες. Αυτοί είναι θάνατοι τους οποίους οποιοδήποτε άλλο σύγχρονο κράτος επιδιώκει να εξαλείψει ή τουλάχιστον να μειώσει, ακόμα και όταν μιλάμε για αυτοκτονίες.

Δεν αυτοκτονεί, ούτε σκοτώνει κανείς μόνο με όπλα, ωστόσο. Αυτοκτονική μπορεί να χαρακτηριστεί και η άρνηση κάποιων να φορέσουν μάσκα, να εμβολιαστούν ή, το πιο ακραίο παράδειγμα, νοσούντων να διασωληνωθούν. Η τρίτη επιλογή, όσο παράλογη και αν μας φαίνεται, είναι προσωπική. Οι δύο πρώτες, όμως, όχι.

Monitoring Incidence of COVID-19 Cases, Hospitalizations, and Deaths, by  Vaccination Status — 13 U.S. Jurisdictions, April 4–July 17, 2021 | MMWR
Σύμφωνα με έρευνα του CDC ακόμα και μετά την Delta οι εμβολιασμένοι έχουν 5 φορές λιγότερες πιθανότητες να νοσήσουν, 10 φορές λιγότερες να νοσηλευτούν και 10 φορές λιγότερο να πεθάνουν.

Μπορείτε να πιστεύετε ό,τι θέλετε αγαπητοί μου συνάνθρωποι, αλλά δεν μπορείτε να κυκλοφορείτε σαν να μην τρέχει τίποτα σε κλειστούς χώρους, ανεμβολίαστοι ή και εμβολιασμένοι χωρίς μάσκα. Είτε το καταλαβαίνετε είτε όχι, είναι σαν να παίρνετε ένα όπλο και να περιφέρεστε ανεμίζοντας το και πυροβολώντας τυχαία στον αέρα. Επειδή δεν βλέπετε τον ιό, δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει. Το ότι έχετε ανοσοποιητικό σύστημα δεν σας δίνει ανοσία. Το ότι νοσούν και μεταδίδουν τον ιό και εμβολιασμένοι, δεν σημαίνει ότι το εμβόλιο δεν μειώνει θεαματικά τις πιθανότητες μετάδοσης, νόσησης και θανάτου. Το ότι δεν θα δείτε ποτέ τους ανθρώπους που ίσως να σκοτώσετε, δεν σας απαλλάσσει από την ευθύνη. Τα προσωπικά σας πιστεύω δεν σας δίνουν την δυνατότητα να παίρνετε αποφάσεις για άλλους ανθρώπους. Το δικαίωμα της δικής σας επιλογής δεν μπορεί να έχει συνέπειες για άλλους.

Αυτό είναι και το όριο της ελευθερίας σας. Η ελευθερία του άλλου.

Αν δεν μπορείτε να σεβαστείτε αυτό το όριο, τότε μόνοι σας διαχωρίζεστε από το σύνολο. Αυτό είναι και το νόημα της κοινωνίας, στην οποία αναφέρθηκε ο Σερβετάλης, χωρίς μάλλον να κατανοεί την έννοιά της. Αναζητήστε τον ορισμό: σύνολο ανθρώπων που ζουν οργανωμένα και σύμφωνα με συγκεκριμένους κανόνες. Αψηφώντας τους κανόνες αυτούς, αυτόματα απομακρύνεστε από το σύνολο. Όσο πιο σοβαρή είναι η παραβίαση των κανόνων, τόσο περισσότερο απομακρύνεστε. Για αυτό και οι σοβαρότερες παραβιάσεις οδηγούν στη φυλακή.

Οι πεποιθήσεις σας, όσο βέβαιοι και να είστε για αυτές, δεν σας δίνουν το δικαίωμα να αγνοείτε αυτό που η υπόλοιπη κοινωνία, με βάση την επιστήμη πάντα, θεωρεί αποδεκτό. Αν δεν μπορείτε να το δεχτείτε αυτό, μπορείτε να χτίσετε μια καλύβα στο βουνό και να ζήσετε εκεί, απόλυτα ελεύθεροι. Αν όμως χρησιμοποιείτε και απολαμβάνετε όλα αυτά που σας χάρισε η επιστήμη και η τεχνολογία, από τον ηλεκτρισμό μέχρι την Ιατρική που σας προσφέρει π.χ. αντιβιοτικά για να μην πεθαίνετε από μια απλή μόλυνση, όπως συνέβαινε στο Μεσαίωνα, τότε είναι παράλογο να αρνείστε επιλεκτικά την επιστήμη επειδή κάποιος από μια σκοτεινή γωνιά του Internet σας έκλεισε το μάτι και σας είπε ότι ξέρει την «πραγματική αλήθεια».

Ξέρετε ποια είναι η πραγματική αλήθεια; Ότι και το ίδιο το Internet είναι ένα προϊόν της επιστήμης. Και για την δομή και την λειτουργία του γνωρίζετε ακριβώς τόσα, όσα και για εκείνη του SARS-Cov-2. Δηλαδή τίποτα. Μην νιώθετε άσχημα, ούτε εγώ ξέρω κάτι για όλα αυτά. Για αυτό υπάρχουν οι ειδικοί. Για να μην βγάζουμε μόνοι μας «συμπεράσματα», τα οποία έχουν την πηγή τους σε κάποιον άλλον εξίσου αδαή. Δεν είναι κακό να παραδεχόμαστε ότι δεν γνωρίζουμε κάτι. Αν το έκανε ο Σωκράτης, μπορούμε να το κάνουμε και μεις.

Θα το επαναλάβω. Το δικαίωμα της επιλογής είναι αδιαμφισβήτητο κομμάτι της ελευθερίας του ατόμου, αλλά οποιαδήποτε επιλογή έχει συνέπειες. Και ελευθερία χωρίς συνέπειες δεν είναι ελευθερία. Υπάρχει άλλη λέξη για αυτό: ασυδοσία.

3 comments on “Η ελευθερία της επιλογής

  1. Ο/Η Giannis Pit λέει:

    «Ελευθερία είναι η επίγνωση της αναγκαιότητας» έλεγε νομίζω ο Χέγκελ κάποτε και όχι μια κατάσταση στην οποία ο καθένας κάνει ότι θέλει. Κάθε επιλογή, σημαίνει και ανάληψη ευθύνης. Και σε μια οργανωμένη κοινωνία, η ανάληψη ευθύνης γενικά καλό είναι να είναι θετική και όχι από τα πάνω.
    Το εμβόλιο είναι αποτέλεσμα της επιστήμης και δικαίωμα των λαών της γης σε κάθε νόσο. Έχουν αγωνιστεί για αυτό και κανονικά θα έπρεπε να είναι χωρίς κόστος για τα κράτη και τις κοινωνίες. Όμως υπάρχουν, είναι εδώ και οφείλουμε να ακολουθούμε. Δόθηκαν μάχες για αυτά τα δικαιώματα.
    Δυστυχώς Νίκο, μετά την ανατροπή της Σοσιαλιστικής κρατικής οντότητας στην ανατολική Ευρώπη, η κοινωνία πήγε πολύ πίσω! Πήγε σε νοσηρές και μεσαιωνικές αντιλήψεις μεταφυσικής και συνωμοσιολογίας. Με λίγα λόγια οπισθοδρόμηση.
    Απλά μαθηματικά είναι ρε γμτ. Πιθανότητες. Τόσο δύσκολο είναι σε εκείνους που φοβούνται τον εμβολιασμό να πάρουν μολύβια και χαρτιά και να δουν από τι κινδυνεύουν. Κουραστήκαμε με όλο αυτό ειλικρινά.
    Θα μπορούσε μια κρατική οντότητα να πάρει μια απόφαση περί άμεσου υποχρεωτικού εμβολιασμού και να τελειώνουμε με αυτό το ζήτημα. Το ότι δεν συμφωνούμε με αυτό δεν δίνει το δικαίωμα στον καθένα να ανεμίζει μια δική του σημαία κενή τεκμηρίωσης.
    Συνυπογράφω την ανάρτησή σου χωρίς επιφύλαξη.

    • Ο/Η Nikos P. λέει:

      Θα μπορούσε ναι, αλλά φαντάζεσαι τις αντιδράσεις; Σ’ευχαριστώ πολύ για το σχόλιο, Γιάννη!

      • Ο/Η Giannis Pit λέει:

        Τα παλιότερα χρόνια, η άφιξη ενός εμβολίου θα κατέβαζε τον κόσμο κάτω σε διαδηλώσεις να πανηγυρίσει απ’ τη χαρά του. Ως κατάκτηση της επιστήμης. Όμως, είπαμε! Οι αντιδραστικές ιδέες που ήρθαν αμέσως μετά την εποχή της διαλεκτικής, η θρησκοληψία, η άκρατη μεταφυσική, έχουν φαλκιδεύσει μεγάλες μάζες κόσμου. Άηντε να δούμε.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s